Scriem aceste rînduri din rugămintea cîtorva conducători, care s-au ciocnit cu problema de mai jos. Suntem convinși, că fiecare conducător va găsi aici lucruri folositoare. Dacă apar careva întrebări, scrieţi. Vom fi bucuros să vă răspund. Deci? Începem?
Haideţi pentru început să clarificăm ce este aceasta ETICA.
Ne referim la dicţionarul explicativ de limba română.
Etică, f . [ din greacă . ēthos – obicei ]. 1.Ştiinţă filozofică despre moralitate, principii, normele și rolurile în societate . E. Hegel . Etica materialistă . 2 . Un set de reguli de comportament , moralitate a unui grup social sau profesional . Etica relațiilor umane . Etica medicală . Etica științifică .etc ………..
Vom analiza a doua definiţie a acestui cuvînt. În orice familie, în orice companie, în orice ţară sau lume, sau dacă am presupune, că în Univers există viaţă, atunci printre rîndurile indivizilor de orice formă de viaţă sunt norme de comportament. Aceste norme de comportament îşi au începutul din experienţele anterioare. Adică, atunci cînd se formează o oarecare organizaţie, ea se formează avînd la bază legile acelei ţări sau planete, pe teritoriul căruia îşi va desfăşura activitatea, sau la acele acţiuni de succes, care au adus mai multe organizaţii spre Succes şi Prosperitate. În grupele, sau organizaţiile existente deja, sunt un şir de acțiuni reușite şi pe baza lor există norme de comportament a colaboratorilor şi model de a trata fiecare acţiune în procesul de lucru, atît a colectivului, cît şi a fiecărui colaborator în parte.
Permiteţi-mi să mai adaug ceva la definirea cuvintului „ETICA”, care este descrisă în dicţionar . Etica în companie este un set de reguli şi comportamente morale , care mişcă fiecare colaborator şi toată compania în întregime spre Prosperitate şi Bunăstare. Această înţelepciune în orice acţiune, îmbunătăţeşte starea fiecărui colaborator, a membrilor familiei, a companiei unde activează acest angajat şi a altor grupuri, membrul care este el. Dacă persoana are un caracter etic, atunci aceasta îmbunătăţeşte toate domeniile vieţii sale.
Ar fi foarte bine, dacă în fiecare organizaţie toate normele de comportament ar fi descrise, despre ele trebuie să ştie fiecare angajat, iar fiecare nou angajat trebuie să le studieze, începînd cu primii paşi în companie. În acele companii unde sunt menţinute aceste condiţii, există ordine. Nu este exclus faptul ca, introducînd Etica în compania dvs. veți întîlni dezaprecieri, ori poate cineva va rîde de dvs. ori vă va vorbi de rău. Nu este exclus faptul, că unii colaboratori vor pleca. Lăsaţi-i. Lăsaţi-i să plece. Şi respectaţi condiţia principală: introduceţi treptat ceva nou în compania dvs., nu faceţi schimbări bruște, deoarece asta provoacă în rîndul angajaţilor dezacorduri, care ar duce la scăderea statisticii.
Deoarece unii echivalează cuvîntul ETICĂ cu definiţia cuvîntului ETICHETĂ, vă propun să privim şi la definiţia cuvîntului ETICHETĂ în dicţionar. Iată ce este scris în DEX.
Etichetă, f [în franceză . etiquette ] – Ordine stabilită de comportament, forme de conduită în vreo împrejurare, în anumite condiții . Etichetă diplomatică. Etichetă de curte. A respecta eticheta.
Asta înseamnă că în fiecare restaurant există legi de comportament, respectate de toți, precum şi forme de tratare, care se respectă numai într-un anumit restaurant, sau într-o anumită ţară, familie, companie. Mai trebuie să luăm în consideraţie, că în diferite companii pot fi diferite reguli de comportament. Unii angajaţi consideră ca dacă aceste norme de comportament nu sunt scrise şi nimeni nu le-a vorbit de ele, atunci ei se pot comporta asa cum este primit în alte companii sau aşa cum i-au educat părinţii. Recomand conducătorilor să scrie toate regulile de comportament de bonton, etichetă în cadrul companiei şi în lucrul cu clienţii. Primii paşi în introducerea unui nou angajat în companie, trebuie să fie informarea lui cu regulile de Etichetă şi de Etică ale companiei şi un acord în scris cu ele.
Aceasta este înţelegerea mea a ETICII şi asta nu este o regulă pentru toți. Fiecare persoană își are ETICA lui. Cea mai importanta regulă pentru conducători este că dacă în compania dvs. se întîmplă ceva incorect şi compania nu creşte, atunci la sigur veți găsi probleme care sunt legate cu etica dvs. ca conducător. Poate că dvs. aţi permis cuiva să ocolească regulile companiei, sau poate nu aţi găsit timp să vă instruiți sau să-i instruiți pe angajaţii dvs. Poate că alte acţiuni sau inacţiuni au influențat asupra companiei dvs., dar pentru început încercaţi să găsiţi problema în sine. Fiecare om vrea să fie drept şi nu vrea să accepte că a făcut o greşeală. Fiți mai presus de probleme şi priviți la ele dintr-o parte, şi atunci, O, CE MIRACOL! veţi găsi soluţia corectă.
Vreau doar să adaug că, OMUL ÎN ESENŢĂ SA ESTE BUN. Daor ignoranța sau nedorința să ştie, îl fac mai puţin etic.
În scopul de a afla mai multe la această temă , puteți să vă adresaţi companiei MAESTRU ÎN VÎNZĂRI.
( Tel : +373 79411313 ) şi veţi primi o consultație individuală calificată.
Cu stimă , Veaceslav Bogdanov
Trainer de vânzări . Consultant în afaceri.